Ülesanne 1.
1.Teadmusjuhtimine mõiste, sisu ja olemus.
Mind huvitav teadmusjuhtimine, sest see näitab kuidas toimub teadmisi vahetus inimeste vahel ja kui oluline see on.Teadmusjuhtimine hõlmab mitmeid organisatsioonides kasutavaid tegevusi, et identifitseerida, luua, esitada ja levitada teadmisi, et neid oleks võimalik organisatsioonis uuesti rakendada, et neist teatakse ja õpitakse. Teadmusjuhtimise eesmärk on tagada organisatsiooni teadmuse sellelt, et see võimaldaks uute teadmiste loomist. Oma elust võin näidet tuua: see on nagu töökolektiv kõik töötajad teadsid, millega teised tegelevad ja kelle käest vajalikku teadmist otsida. Aga praegu, väga kahjuks, inimesed muudavad. Igaüks teeb oma töö ja kõik loovad mis on loodud.
2.Teadmusjuhtimise kontseptsiooni areng ja selle peamised esindajad.
- Mõned olulisemad sündmused teadmusjuhtimise arengus:
- 1959 – Peter F. Drucker võttis kasutusele mõiste teadmustöötaja (knowledge worker)
- 1966 – Michael Polyani tutvustas termineid väljendatavad (explicit knowledge) ja vaiketeadmised (tacit knowledge)
- 1986 – Rootsi teadmusjuhtimise pioneer Karl-Erik Sveiby publitseeris koos Tom Lloydiga The Know-How Company.
- 1991.aastal määrati Leif Edvinsson Skandia intellektuaalse kapitali asepresidendiks, mis oli esimene ametikoht, mis oli otseselt seotud teadmusjuhtimisega
- 1991.aastal avaldas Ikujiro Nonaka Harvard Business Review-s artikli „knowledgecreating company‟, mille põhjal ta avaldas hiljem koos Hirotaka Takeuchi‟ga samanimelise raamatu (1995).
- 1993.aastal ilmus Tom Stewart‟i artikliteseeria ajakirjas Fortune – „Intellectual capital: your company‟s most valuable asset‟ , mis aitas tõsta teadlikkust teadmusjuhtimisest
- 1995 korraldati esimene konverents Ameerika Ühendriikides Houstonis – Knowledge For Strategic Advantage.
- 1996.aastal toimus esimene teadmusjuhtimise konverents Euroopas
- 1998.aastal pealkirjastas maailmapank oma maailma arenguaruande järgnevalt: Knowledge for Development.
- Hiljutised uuringud näitavad, et 75-80% firmadel on teadmusjuhtimise programmid ja teadmusjuhtimisest räägitakse samuti haridusorganisatsioonide tasandil.
3.Teadmusjuhtimise arenguetapid ja neile iseloomulikud tunnused.
Teadmisi on võimalik omandada kolmes etapis: enne ja pärast teadmistega seotud tegevusi ja nende ajal.Näiteks võivad organisatsioonis uue projektiga alustavad isikud pöörduda teabeallikate poole, et tutvuda parimate kogemustega, mis on seotud varasemate sarnaste projektidega; et uurida, kuidas lahendada kerkinud probleeme ja millised oleksid projektijärgsed tegevused ja kontroll. Teadmusjuhtimisega tegelevad praktikud pakuvad süsteeme, andmebaase ja kogemusi, et hõlbustada ja formaliseerida neid tegevusi.
Teadmisi võib ka omandada ja kirja panna enne projekti rakendamist, näiteks siis, kui projekti meeskond tegeleb projekti esialgse analüüsiga. Samuti võib protokollida projekti käigus omandatud kogemusi ning ka projekti tulemuste läbivaatamisel võidakse saada uusi teadmisi ning kogemusi, mis jäädvustatakse tuleviku tarvis.
4.Teadmusjuhtimine lähtealuse ja seosed teiste teadusvaldkondadega.
Teadmusjuhtimine on seotud mitmete valdkondadega:- Religioon ja filosoofia (epistemoloogia) võimaldavad mõista teadmiste olemust ja rolli
- Psühholoogia võimaldab mõista teadmiste rolli inimkäitumises
- Majandusteadused ja sotsiaalteadused võimaldavad mõista teadmiste rolli ühiskonnas
5.Infojuhtimisele ja teadmusjuhtimisele iseloomulikud tunnused.
Infojuhtimine on erinevates vastastikus seostes olevate teabe hankimise, loomise, organiseerimise, jagamise ja kasutamise protsesside võrgustiku juhtimine, mis ühtse jätkuva protsessina võimaldab organisatsioonil kohaneda oma eesmärkide ja väliskeskkonnapoolsete teguritega. Infojuhtimise üldine eesmärk on teha kättesaadavaks õige info õigel ajal.Infojuhtimise eesmärgid- Organisatsiooni põhitegevuse toetamine;
- Osalemise soodustamine;
- Organisatsiooni muutuste toetamine;
- Üldsussuhete kujundamine - kommunikeerimine ja informeerimine
Teadmusjuhtimine hõlmab mitmeid organsiatsioonides kasutatavaid tegevusi, et identifitseerida, luua, esitada ja levitada teadmusi, et neid oleks võimalik organisatsioonis uuesti rakendada, et neist teataks ja õpitaks.
Teadmusjuhtimise programmid on tavaliselt seotud organisatsiooni eesmärkidega ja nende sihiks on jõuda spetsiifiliste tulemusteni, nagu näiteks jagatud teave, parendatud teostus, konkurentsieelis või kõrgetasemeline innovatsioon.
Tänapäeval kaasutakse organisatsioonilises teadmusjuhtimine kui ka infojuhtimine sest, see aitab edukas saada.
6.Teadmiste tüpoloogia
Paljud teoreetikud on koostanud teadmiste tüpoloogiaid ja näevad informatsiooni ühe lülinahierarhias:- Andmed
- Informatsioon
- Teadmus/tarkus
7.Teadmiste hankimise viisid ja allikad
Kust me saame hankida teadmise?Kui me alustame lapsepõlvest siis esimine allika on meie vanemad. Nad õppivad meid rääkida, süüa jne. Pärast on lasteaed ja kool kus õpetajad kes õppivad meid hankida teadmisi, vaalida õige allika. Veel me ise olime teadmist allikad, me anname oma kogemus, praktikat teistele inimestele.
Viited:
- Virkus, S. Teadmusjuhtimise loengukonspekt.
- http://www.juhtimine.ee/763598/teadmusjuhtimine
Ülesanne 2.
I = 0
Millised on artikli peamised seisukohad?
Info - kuigi see on otsustav ja peamine roll provoker ja evoker tähendusvarjundeid inimestesse - tal puudub sisemine tähendus oma.
Millised on seosed infojuhtimise ja teadmusjuhtimise vahel?
Infojuhtimine ja teadmusjuhtimine omavahel ühendatud. Kui on informatsioon siis on meil teadmus ja kui meil on teadmus siis on informatsioon
Millised on peamised järeldused, soovitused?
Autor oleks siiski soovite lugejaid sellest järeldada, paberi tähtsust järjest pannakse juurdepääsu teabele on tõsiselt tasakaalust välja, mille tähtsust, mis tuleb asetada tõlgendamine ja jagamine teavet ja et see ebavõrdsus tuleb kiiresti tegutseda hüvitamiseks.
Ta üritab ajalehte, raamatuid, publikatsioonid jne
Ülesanne 3:
1.Teadmusjuhtimise põhikomponendid, protsessid ja infrastruktuur:
Teadmusjuhtimine
on viimastel aastatel muutunud oluliseks juhtimisteooriaks või -
strateegiaks
nii ettevõtetes kui ka hariduse valdkonnas ning seda peetakse
kriitiliseks
edufaktoriks
tagamaks organisatsioonide edukus ja stabiilsus.
Teadmusjuhtimine
sisaldab kahte olulist komponenti:
- Teadmusjuhtimise protsessid
- Teadmusjuhtimise süsteemid
Teadmusjuhtimise
protsessid.
Protsessipõhine
lähenemine teadmusjuhtimisele keskendub teadmuse loomise,
omandamise,
jagamise
ja rakendamise/kasutamise protsessidele. Tihtipeale vaadeldakse neid
protsesse
detailsemalt
ja eristatakse teadmuse omandamist, loomet, kodifitseerimist,
jagamist,
juurdepääsu,
rakendamist ja taaskasutamist organisatsioonides ja organisatsioonide
vahel.
Kõige
populaarsemad on Meyeri ja Zacki (1996), Bukowitzi ja Williamsi
(2000), McElroy (1993, 2003) ja Wiigi
(1993)
mudelid teadmusjuhtimise tsüklist. Nende mudelite sünteesimisel on
välja töötatud raamistik, mis näitab, kuidas informatsioon muutub
organisatsiooni jaoks väärtuslikuks teadmuseks.
Wiig
(1993)
|
McElroy
(1993)
|
Rollet
(2003)
|
Bukowitz
ja
Williams
(2000)
|
Meyer
ja Zack
(1996)
|
Teadmusloome
|
Individuaalne
ja
rühmaõpe
|
Planeerimine
|
Hangi
|
Omandamine
|
Hankimine
|
Teadmusnõude
valideerimine
|
Teadmusloome
|
Kasuta
|
Täiustamine
|
Kompileerimine
|
Informatsiooni
omandamine
|
Integreerimine
|
Õpi
|
Säilitamine/uuesti
leidmine
|
Transformatsioon
|
Teadmiste
valideerimise
|
Organiseerimine
|
Panusta
|
Jagamine
|
Levitamine
|
Teadmiste
integreerimine
|
Ülekandmine
|
Hinda
|
Esitamine
|
Rakendamine
|
|
Säilitamine
|
Ehita/säilita
|
|
Väärtustamine
|
|
Hindamine
|
Loovuta
|
|
Tabel
1: Teadmusjuhtimise tsükli protsessid
Teadmusjuhtimise
infrastruktuur sisaldab omakorda 5 peamist komponenti:
- Organisatsioonikultuur- on organisatsioonis toimivate normide ja väärtuste kogum, mis mõjutavad ja kujundavad organisatsiooni liikmete käitumist, ootusi ja hoiakuid.
Juhani
Lemmik (1999) toob välja organisatsiooni struktuuri viis eesmärki:
1)
struktuur määrab alluvussuhted ning tööjaotuse, mille kaudu
määratletakse
otsustetegemise
protsess ja võimusuhted;
2)
struktuur on üks eesmärkide saavutamise vahend;
3)
struktuuri ülesandeks on infokanalite määramine - palju suheldakse
horisontaalselt, palju
vertikaalselt?
Tihti ei kattu infokanalid struktuuriga, sest lisaks formaalsetele
suhetele on
oluline
roll organisatsioonis mitteformaalsetel suhetel ehk informaalsel
struktuuril;
4)
struktuur on aluseks töötajakesksele lähenemisele - struktuur
määrab töötaja positsiooni
organisatsioonis,
tema vastutuse, töösuhted, kohustused ja õigused. Nendest peaks
iga
töötaja
olema ise teadlik;
5)
struktuuri kaudu toimub juhtimise täiustamine - iga juht peab
teadma, mida tema alluvad
teevad
ning seeläbi leidma viise tööprotsesside efektiivsemaks
muutmiseks.
- Organisatsiooni struktuurid-võivad mõjutada teadmusjuhtimist praktikakogukondade (community of practice) kaudu, mida vaadeldakse IV moodulis.
- Organisatsiooni informatsiooniline infrastruktuur-võib vaadelda kui andmete töötluse, säilitamise ja kommunikatsioonitehnoloogiate ja -süsteemide kogumit (andmebaasid, serverid, arvutid, infokandjad jms) ja kõik protsessid nende töö tagamiseks. See hõlmab kõiki organisatsiooni infosüsteeme.
- Üldteadmised-koosnevad kasutatavast terminoloogiast ja sõnavarast, teadmusvaldkondade tunnustamisest, kognitiivsetest mudelitest, ühistest normidest ja väärtustest ning samuti individuaalsete teadmiste kogumist. Organisatsiooni üldteadmised või ühisteadmus võimaldab soodustada üksikisikute ekspertteadmiste arengut integreerides selle teiste organisatsiooniliikmete teadmistega.
- Füüsiline keskkond-pakkudes töötajatele võimalusi
kohtuda
ja jagada informatsiooni ja kogemusi. Kohvikud ja kohvinurgad,
puhkenurgad jms
pakuvad
võimalusi üksteiselt õppida ja jagada teadmisi ning kogemusi.
Füüsilise
keskkonna olulised aspektid on:
- hoonete disain ja nende paiknemine üksteise suhtes
- asukoht, suurus ja tööruumide tüübid
- töötajate kohtumispaikade arv ja disain.
2.Teadmusjuhtimise tsükli mudelid.
1.Meyeri
ja Zacki mudel (1996) kasvas välja infotoodete disaini- ja
arendustöödest.
2.Bukowitzi
ja Williamsi (2000) mudel näitab, kuidas organisatsioonid loovad,
säilitavad ja
juurutavad
strateegiliselt olulisi teadmisi väärtuste loomiseks.
3.McElroy
mudel (1993) kirjeldab teadmiste elutsüklit, mis koosneb teadmiste
loomise ja
integreerimise
protsessidest seoses organisatsiooni mäluga, uskumustega ja
ärikeskkonnaga.
4.Wiigi
mudel (1993) rõhutab kolme tingimust, mis on vajalikud
organisatsiooni edukuse
tagamiseks:
- tooted, teenused ja kliendid
- ressursid (inimesed, kapital ja töövahendid/seadmed)
- võime tegutseda.
Wiigi
mudelis sisaldab teadmiste loomine õppimist isiklikust kogemusest,
formaalset haridust
ja
väljaõpet, intelligentsust, õppimist meedia ja raamatute
vahendusel ning kaaslastelt.
3.Organisatsioonikultuur, organisatsiooni struktuur, organisatsiooni infotehnoloogiline infrastruktuur, üldteadmised, füüsiline keskkond.
Organisatsioonikultuur
on organisatsioonis toimivate normide ja väärtuste kogum, mis
mõjutavad
ja kujundavad organisatsiooni liikmete käitumist, ootusi ja
hoiakuid.
Organisatsioonikultuur
suunab organisatsiooni liikmeid selles suunas, mida sobib/võib ja
mida
ei sobi/või konkreetses organisatsioonis teha.
Organisatsioonikultuuri komponentideks
on
tema missioon, visioon ja põhiväärtused ning organisatsiooni
mikrokliima ja juhtimisstiil.
Organisatsiooni
struktuur määrab suurel määral selle, kuidas ja millises
ulatuses rollid, kohustused
delegeeritakse,
kuidas toimub koordineerimine ja kontroll ja kuidas toimub
infoliikumine
juhtimistasandite
vahel. Organisatsiooni struktuur määrab ka võimusuhted
organisatsioonis
ning
sellest oleneb organisatsioonile püstitatud eesmärkide täitmine.
Teadmusjuhtimise
mõjutajaks on organisatsiooni infotehnoloogiline infrastruktuur.
Kuigi
teatud
infotehnoloogiad ja süsteemid on otseselt arendatud teadmusjuhtimise
tarbeks, on
organisatsiooni
üldine infotehnoloogiline infrastruktuur oluline teadmusjuhtimise
komponent.
Infotehnoloogilist
infrastruktuuri võib vaadelda kui andmete töötluse, säilitamise
ja
kommunikatsioonitehnoloogiate
ja -süsteemide kogumit (andmebaasid, serverid, arvutid,
infokandjad
jms) ja kõik protsessid nende töö tagamiseks. See hõlmab kõiki
organisatsiooni
infosüsteeme.
Üldteadmisi,
mis koosnevad kasutatavast terminoloogiast ja sõnavarast,
teadmusvaldkondade
tunnustamisest, kognitiivsetest mudelitest, ühistest normidest ja
väärtustest
ning samuti individuaalsete teadmiste kogumist. Organisatsiooni
üldteadmised
või
ühisteadmus võimaldab soodustada üksikisikute ekspertteadmiste
arengut integreerides
selle
teiste organisatsiooniliikmete teadmistega.
Füüsiline
keskkond võib soodustada teadmusjuhtimist pakkudes töötajatele
võimalusi
kohtuda
ja jagada informatsiooni ja kogemusi. Kohvikud ja kohvinurgad,
puhkenurgad jms
pakuvad
võimalusi üksteiselt õppida ja jagada teadmisi ning kogemusi.
Füüsilise
keskkonna olulised aspektid on:
- hoonete disain ja nende paiknemine üksteise suhtes
- asukoht, suurus ja tööruumide tüübid
- töötajate kohtumispaikade arv ja disain.
4.Teadmusringluse protsessid.
Nonaka käsitluses on teadmusloome üks osa teadmusjuhtimisest ja siin võib eristada neljateadmiste kujunemise protsessi, etappi või faasi ehk nelja erinevat teadmusloome mustrit:
- Sotsialiseerimine (vaikiv -> väljendatud)-s
toimub üksikisikute omavaheline suhtlemine, tunnete, emotsioonide,
kogemuste, tehniliste oskuste, mentaalsete mudelite ehk mõttemallide
ja vaiketeadmiste jagamine.
- Eksternaliseerimine (väljendatud -> väljendatud)-toimub
vaiketeadmuse konverteerimine väljendatud teadmuseks: vaiketeadmus
dokumenteeritakse, pannakse kirja läbi dialoogi ning nendest saab
väljendatud teadmus.
- Kombineerimine (väljendatud -> vaikiv)-toimub
väljendatud teadmuse baasil keerulisema ja süstematiseerituma uue
väljendatud teadmuse loomine.
- Internaliseerimine (vaikiv -> vaikiv)-toimub
väljendatud teadmuse baasil uue vaiketeadmuse teke.
Ülesanne 4.
Tahan
koostada teadmusjuhtimise ühe organisatsiooni analüüsi, kus ma ise
töötan, see on „Enteabor OÜ“.
See
organisatsioon on hambakliinikute võrk. Kliinikud asuvad Tallinnas
ja Maardus.
See
firma on üsna edukas ja ma arvan, et ta kasutab Wiigi mudelit.
Wiigi mudel rõhutab kolme tingimust, mis on vajalikud
organisatsiooni edukuse tagamiseks:
- tooted, teenused ja kliendid
- ressursid ( inimesed, kapital ja töövahendid ning seadmed)
- võime tegutseda.
Minu
arvates, et meie firmas kõik need komponendid on olemas.
Põhilised
teadmusjuhtimise protsessid, mis toimuvad „Enteaboris OÜ-s“ on:
- info hoidmine, nt klientide, töötajate, teenuste kohta.
- info levitamine, nt töötajate ja klientide vahel.
- uute teadmuste omandamine( teiste töötajate kogemus, internet, raamatud jne)
Mida ma tahaks muuta
süsteemis?
Kõigepealt ei meeldi
uute teadmiste omandamise süsteem. Mõnikord juhtub, et leida
vajalikku infot või asjatundjat, tuleb kulutada liiga palju aega.
Mul oleks kõik jagatud osakondadeks ja igaüks nendest vastutaks
konkreetse ülesande eest.
Teiseks tahaks täiendada
infosüsteemi klientiidest. Tuleb luua andmete baas, mis asub
statsionaarselt arvutis ja kust võib saada infot igal hetkel
sõltumata internetist.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar